Ervaring met BeterDichtbij

27 augustus 2021

Ervaringsverhaal BeterDichtbij 
Lotte Engels, dermatoloog 

Digitaal contact via BeterDichtbij als het kan, een afspraak in het ziekenhuis als het nodig is.

Even een foto sturen van de huid, dat is bij het specialisme dermatologie al heel gewoon. Digitaal contact kan de zorg zeker makkelijker maken, dat merkt ook dermatoloog Lotte Engels van Spijkenisse Medisch Centrum. Wanneer zet je digitaal contact in als arts of andere zorgverlener, en wanneer is een afspraak fysiek in de behandelkamer nodig? Engels en haar collega’s hebben er volop ervaring mee opgedaan het afgelopen jaar, ze vertelt over de inzichten.

Op de foto: Lotte Engels

Als dermatoloog behandelt dr. Engels patiënten met huidkanker en andere soorten huidziekten, zoals acne en spataderen. Het afgelopen jaar heeft Spijkenisse Medisch Centrum een flinke ontwikkeling doorgemaakt in digitaal contact met patiënten via BeterDichtbij. “Ik zie het toch wel als een vorm van patiëntvriendelijkheid.”

Eerder gerustgesteld door met elkaar te appen
Engels en de poli-assistenten bij Spijkenisse Medisch Centrum krijgen via BeterDichtbij veel vragen binnen van patiënten. In de BeterDichtbij app kunnen patiënten hun vragen makkelijk stellen en eventueel foto’s doorsturen. “De smartphones van tegenwoordig kunnen goede foto’s maken. Als ze mij via BeterDichtbij een foto sturen, kan ik patiënten sneller geruststellen als ze vragen hebben over een plekje op de huid.” Wanneer het een patiënt niet lukt om een duidelijke foto te versturen, of als een bepaald plekje er verdacht uitziet, laat ze de patiënt langskomen in het ziekenhuis.

Blijvende toepassing
Voor de toekomst ziet Engels BeterDichtbij als een blijvende toepassing binnen haar afdeling om digitaal in contact te blijven met patiënten. Toch blijft ze er wel voor waken dat het niet te laagdrempelig wordt. “Wanneer patiënten continu berichten blijven sturen, wordt verwacht dat wij hier snel op reageren. Dit vergt ons te veel tijd. We moeten als afdeling de structuur erin houden en een goede selectie maken. We zijn nog steeds aan het leren op dat gebied.” Nadat de patiënt BeterDichtbij heeft geactiveerd, wordt door alle zorgverleners duidelijk aangegeven dat de reactietermijn maximaal 3 werkdagen is. Voor spoedeisende vragen dienen patiënten natuurlijk te bellen.

Beeldbelconsulten bij controlepatiënten
Waar liggen nog kansen voor de toekomst als het gaat om de inzet van digitaal contact? Engels ziet mogelijkheden om het beeldbellen met BeterDichtbij vaker in te zetten als alternatief voor patiënten die op controle moeten komen in het ziekenhuis. Zij ziet dat als een vorm van tijdsbesparing, zowel voor haarzelf als voor de patiënt. “Patiënten komen soms op controle terwijl het verder goed gaat met de huid en zij geen last hebben van bijwerkingen op medicijnen. Eigenlijk kunnen dat soort controles gewoon plaatsvinden via beeldbellen.”

Toch vindt ze het wel prettig om patiënten die problemen ervaren met de huid of last hebben van bijwerkingen op medicijnen in de behandelkamer te zien. “Maar ook voor bepaalde onderzoeken waarbij ik een stukje huid moet afnemen moeten patiënten in het ziekenhuis aanwezig zijn.”

< Terug