Rechten en plichten

Een onderzoek of behandeling in een medisch centrum kan ingrijpend en verwarrend zijn. U vertrouwt uw welzijn toe aan artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners. Daarom is het goed om te weten wat uw en onze rechten en plichten zijn.

  1. Aanwezigheid medisch student
    Uw behandelend arts dient toestemming te vragen voor de aanwezigheid van medische studenten bij uw gesprekken of behandeling. U heeft het recht dit te weigeren.
  2. Beslissingen rondom het levenseinde
    Beslissingen rond het levenseinde zijn een zaak tussen arts en patiënt. Beiden hebben de verantwoordelijkheid elkaar goed te informeren. Het gaat hierbij om zaken zoals het niet meer starten van een behandeling, het stopzetten van een behandeling, niet reanimeren en de wens tot euthanasie.Wanneer een arts het niet meer zinvol acht een behandeling voort te zetten of als u er zelf voor kiest om een behandeling te stoppen, dan zal uw behandelend arts dit met u bespreken. Alle afspraken die u hierover maakt, worden in het medisch dossier vastgelegd.Euthanasie behoort in ons medisch centrum tot de mogelijkheden, maar het is geen recht dat u kunt opeisen. De arts zal u altijd uitleggen waarom hij wel of geen euthanasie kan of wil toepassen. Bij een besluit tot euthanasie zal de arts altijd aan de zorgvuldigheidseisen van de “Wet Toetsing Levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding” van 12 april 2001 moeten voldoen.
  3. Bezoekfaciliteiten
    Tijdens uw opname in het medisch centrum heeft u het recht bezoek te ontvangen. Er zijn maximaal 2 bezoekers per patiënt toegestaan. Zie voor meer informatie de folder bezoektijden.
  4. Consult op de polikliniek
    Wanneer u een eerste afspraak maakt voor onderzoek of behandeling, heeft u recht op een bevestiging van de datum, de plaats en het tijdstip van uw afspraak en de naam van de specialist. Wanneer uw afspraak wordt afgezegd, wordt zo snel mogelijk een nieuwe afspraak ingepland. Als u denkt dat uw conditie verslechtert, neemt u dan contact op met uw hulpverlener. Indien nodig, kan deze contact opnemen met de specialist en uw situatie met hem of haar bespreken. Als de specialist u naar een andere hulpverlener verwijst, moet hij u informeren over de reden van verwijzing.Als patiënt bent u gesprekspartner van de specialist met betrekking tot de voortgang van onderzoek of behandeling. Uw instemming en medewerking zijn noodzakelijk. Uw specialist moet u op begrijpelijke wijze informatie geven over:
    • uw ziekte of aandoening
    • aard, doel en inhoud van het onderzoek of de behandeling
    • mogelijke risico’s en complicaties/neveneffecten van het onderzoek of de behandeling
    • de verwachte duur en resultaten van het onderzoek of de behandeling
    • uitslagen van onderzoek of behandeling
    • de alternatieve mogelijkheden voor onderzoek of behandeling.
    Op uw beurt informeert u uw specialist eerlijk en volledig over uw medische situatie zodat deze een goede diagnose kan stellen en een deskundige behandeling kan voorstellen. Tevens werkt u actief mee aan uw genezing door de voorgestelde adviezen op te volgen en de voorgeschreven medicijnen te gebruiken.Bereid uw gesprek met de specialist goed voor. Schrijf uw vragen op en geef tijdens het gesprek duidelijk aan wat u wilt weten of waarover u meer informatie wilt hebben.U heeft het recht een familielid of naaste mee te nemen, die u kan bijstaan of aanvullen wanneer dat nodig is.Wanneer u twijfelt aan de diagnose of voorgestelde behandeling, heeft u het recht een “second opinion” (= tweede mening) aan te vragen bij een andere specialist. Dit kunt u doen met of zonder overleg met de eerste specialist. De medewerkers van het medisch centrum zullen hieraan medewerking verlenen. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de vergoeding voor een “second opinion”.Over veel onderzoeken en behandelingen is schriftelijke informatie beschikbaar, zodat u thuis alles nog eens op uw gemak kunt doorlezen. Informeer hier naar bij de specialist, de assistente van de polikliniek of kijk bij de patiëntenfolders.
  5. Digitale gegevens naar huisarts
    In het samenwerkingsproject tussen huisartsen van de regio Voorne-Putten, Rozenburg, Hoogvliet en Albrandswaard en de medisch specialisten van het Spijkenisse Medisch Centrum krijgt de huisarts, mits aangesloten, via de computer inzage in de relevante onderzoeksuitslagen van de eigen patiënten.Hoewel wij van mening zijn, dat dit samenwerkingsproject in het belang is van een goede zorg aan patiënten vinden wij, mede op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, dat u als patiënt daar zelf over dient te beslissen. U kunt schriftelijk bezwaar maken tegen deze uitwisseling van gegevens via mail privacy@rpz.nl of per brief naar: Spijkenisse Medisch Centrum T.a.v. de afdeling Helpdesk/ICT Antwoordnummer 40 3200 WB SpijkenisseDe medewerkers zorgen er dan voor dat uw gegevens afgeschermd worden voor uw huisarts.
  6. Identificatieplicht
    Conform de Zorgverzekeringswet is het Spijkenisse Medisch Centrum verplicht de identiteit van patiënten te controleren aan de hand van het unieke en persoonsgebonden BurgerServiceNummer (BSN). Het BSN maakt gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders, indicatieorganen en zorgverzekeraars gemakkelijker en betrouwbaarder en verkleint de kans op fouten bij het uitwisselen van gegevens. Tevens helpt het BSN persoonsverwisseling en identiteitsfraude te voorkomen. Het BSN staat vermeld op identiteitsdocumenten (bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs, verblijfsvergunning). Gedurende uw verblijf in het Spijkenisse Medisch Centrum dient u altijd te beschikken over een geldig identiteitsdocument.
  7. Kosten verblijf en behandeling
    Aan uw verblijf en behandeling in het medisch centrum zijn kosten verbonden, die door u rechtstreeks of via uw ziektekostenverzekeraar worden betaald. Het medisch centrum is gerechtigd bij het niet verschijnen op gemaakte afspraken, kosten bij u in rekening te brengen.Iedereen in Nederland is verplicht een ziektekostenverzekering af te sluiten voor het zogenaamde basispakket. Het merendeel van de reguliere ziekenhuiszorg wordt door dit basispakket gedekt. Daarnaast kunt u vrijwillig een verzekering afsluiten voor aanvullende pakketten.Niet alle kosten worden automatisch door uw zorgverzekeraar betaald. U bent zelf verantwoordelijk voor navraag bij uw zorgverzekeraar of uw onderzoek en/of behandeling (deels) voor vergoeding in aanmerking komt.Voor vragen over tarieven en rekeningen kunt u contact opnemen met de Financiële Administratie, telefoonnummer 0181 - 65 83 59. Ook kunt u daar de betalingsvoorwaarden van het Spijkenisse Medisch Centrum opvragen.
  8. Opname
    U heeft recht op opname in het Spijkenisse Medisch Centrum na verwijzing door een hulpverlener.De landelijke richtlijnen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg schrijven voor, dat patiënten in Nederlandse ziekenhuizen een toestemmingsformulier (Informed Consent) voor onderzoek of behandeling dienen te ondertekenen. Hiermee geeft u aan dat u de informatie die u heeft ontvangen over uw onderzoek of behandeling begrijpt en toestemming geeft voor het onderzoek of de behandeling.U ondertekent het toestemmingsformulier tijdens uw intakegesprek, waarna uw voorgestelde onderzoek of behandeling wordt ingepland. Het ondertekende formulier voegen wij bij uw medisch dossier.Soms (bijvoorbeeld voor een uitzonderlijk belastend onderzoek) wordt opnieuw uw toestemming gevraagd.Uw behandelend arts geeft aan of het onderzoek of de behandeling in dagbehandeling kan worden uitgevoerd of dat u hiervoor langer dan één dag moet worden opgenomen. Zie voor meer informatie de pagina Opname.Bij calamiteiten in het medisch centrum of door ziekte van medewerkers kan uw behandeling worden uitgesteld. U ontvangt hierover bericht van de medewerkers van de afdeling Opname.Als u niet onmiddellijk in ons medisch centrum terecht kunt voor uw onderzoek of behandeling, plaatsen wij u op een wachtlijst. Als u denkt dat uw conditie verslechtert, neemt u dan contact op met uw hulpverlener. Indien nodig, kan deze contact opnemen met uw behandelend arts en met hem of haar bespreken of een snellere ziekenhuisopname noodzakelijk is.
  9. Orgaan- en weefseldonatie

    Het Spijkenisse Medisch Centrum ondersteunt het streven naar een grotere beschikbaarheid van organen en weefsels. Door donatie van organen en/of weefsels kan na transplantatie het leven van andere personen worden gered of draaglijker worden gemaakt.

    In geval van overlijden van een patiënt raadpleegt de behandelend arts het Donorregister om na te gaan of de overledene als donor staat geregistreerd. Wanneer de overledene niet als donor staat geregistreerd, vraagt de behandelend arts aan nabestaanden alsnog toestemming of donatie van organen en/of weefsels kan plaatsvinden.

    Neem voor meer informatie contact op met de donatiefunctionaris, tel. 0181 - 65 82 16 of mail donatiefunctionaris@spijkenissemc.nl.

  10. Patiëntengegevens en kwaliteitsbewaking
    Om de kwaliteit van onze zorg te kunnen verbeteren en voor medisch wetenschappelijk onderzoek, maakt het medisch centrum gebruik van patiëntgegevens. Ook lichaamsmaterialen, zoals bloed, kunnen hiervoor worden gebruikt. Deze gegevens en materialen zijn streng beveiligd en worden in een anonieme vorm gebruikt, zodat uw privacy niet in gevaar komt. Wanneer u niet wilt dat uw gegevens worden gebruikt, kunt u dit kenbaar maken bij uw behandelend arts. Wanneer u niet wilt dat uw lichaamsmaterialen worden gebruikt, kunt u dit aangeven bij de medewerkers van het Afnamelaboratorium via telefoonnummer 0181 - 65 85 33. Indien u dit niet expliciet aangeeft, gaan wij ervan uit dat u hiertegen geen bezwaar heeft.Als uw behandelend arts uw medische gegevens in niet-anonieme vorm wil betrekken bij wetenschappelijk onderzoek, is hij of zij verplicht hiervoor uw toestemming te vragen.
  11. Reanimatie
    Tijdens uw verblijf in het medisch centrum kunnen zich situaties voordoen die levensbedreigend zijn, zoals een acute hart- of ademstilstand. Mocht dit gebeuren dan wordt direct gereanimeerd. Hierbij vindt onder andere hartmassage en beademing plaats, in de hoop dat de hart- en ademhalingsfunctie weer op gang komen. Het kan echter zijn dat u, in overleg met uw behandelend arts, in een bepaalde situatie niet gereanimeerd wilt worden. Als u zo’n besluit neemt, wordt dit in uw medisch dossier vastgelegd. U kunt echter te allen tijde, in overleg met uw behandelend arts, op uw beslissing terugkomen.
  12. Recht op privacy
    Het is wettelijk verplicht en voor een goede behandeling noodzakelijk dat uw behandelend arts een medisch dossier (status) aanlegt. Verpleegkundigen leggen hun gegevens vast in een verpleegkundig dossier. Hierin staan uw persoonlijke gegevens en de bevindingen over uw gezondheidstoestand welke vallen onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De medewerkers van het Spijkenisse Medisch Centrum mogen uw gegevens niet zonder uw toestemming doorgeven aan derden. Zij zorgen ervoor dat uw dossier veilig wordt opgeborgen, dat de gegevens niet zoekraken en niet in onbevoegde handen komen. Hulpverleners die rechtstreeks bij uw behandeling zijn betrokken, hebben wel toegang tot uw gegevens en waarborgen uw privacy door middel van hun beroepsgeheim.Indien gewenst kunt u bij het Afsprakenbureau een verzoek voor VIP-status indienen. Uw patiëntgegevens worden dan omgezet in VIP-status en zijn als zodanig in de computersystemen niet herkenbaar voor anderen dan de direct betrokkenen bij uw behandeling.
  13. Recht op uw dossier

    Conform de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) heeft u als patiënt de volgende rechten.

    • Inzage in uw dossier.
    • Afschrift (= kopie) van uw dossier.
    • Vernietiging van uw dossier.
    • Het laten opnemen van een verklaring in uw dossier.
    • Het laten corrigeren van (medische) gegevens in uw dossier.

    Via het aanvraagformulier kunt u een verzoek hiertoe indienen. 

    Toelichting op het aanvraagformulier

    Voordat u een afschrift ontvangt van uw medische gegevens of uw medische gegevens kunt inzien, wordt dit eerst kenbaar gemaakt aan de desbetreffende specialist(en). Deze zal nagaan of geen gegevens van derden of over derden zijn opgenomen, die niet door u mogen worden ingezien.

    Medische gegevens worden conform de Wet op de Geneeskundigs Behandelingsovereenkomst (WGBO) 15 jaar na datum van de laatste behandeling bewaard. U kunt altijd in overleg met uw behandelend arts bepalen dat uw gegevens langer worden bewaard.

    Wanneer u een andere specialist wilt bezoeken voor een second opinion kunt u hem/haar vragen uw dossier op te vragen bij uw behandelend arts in het Spijkenisse Medisch Centrum. Dit hoeft u niet zelf te doen.

    Inzage in uw dossier

    Als patiënt heeft u het recht, tijdens opname of tijdens een poliklinisch consult, te vragen om inzage in uw dossier. Het is echter raadzaam een aparte afspraak te maken om uw dossier in te zien. Bespreek met uw behandelend arts of u wel of geen uitleg bij inzage wenst.

    Als inzage in het dossier niet in aanwezigheid van uw behandelend arts plaatsvindt, dient u zich voorafgaand aan de inzage te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Na ontvangst van het aanvraagformulier wordt contact met u opgenomen om een afspraak voor de inzage in te plannen.

    Als een derde (bijvoorbeeld uw echtgenoot, kind, ouder of familielid) uw dossier in wil zien, moet hij/zij daarvoor uw schriftelijke toestemming hebben. Bij de aanvraag dient de schriftelijke machtiging plus een kopie van de geldige legitimatie van u en een kopie van de geldige legitimatie van de gemachtigde te worden meegestuurd.

    De gemachtigde dient zich voorafgaand aan inzage in het dossier te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

    Afschrift van uw dossier

    Als patiënt heeft u recht op een afschrift van uw dossier. Bij het aanvraagformulier dient u  een kopie van uw geldige legitimatiebewijs mee te sturen. Houdt u er rekening mee dat het 3 tot 4 weken duurt voordat uw aanvraag is afgehandeld.

    Inzage/afschrift dossier bij bijzondere patiëntcategorieën

    Minderjarigen

    Bij een minderjarige jonger dan 12 jaar hebben de (met het ouderlijk gezag belaste) ouders of wettelijk vertegenwoordiger(s) recht op inzage in en afschrift van het dossier.

    Een minderjarige van 12 jaar en ouder heeft een zelfstandig recht op inzage in en afschrift van zijn/haar dossier. Toestemming van de (met het ouderlijk gezag belaste) ouders of wettelijk vertegenwoordiger(s) is hiervoor niet nodig.

    Een derde kan alleen inzage in of afschrift van het dossier van een minderjarige van 12 jaar of ouder vragen, als deze minderjarige hiervoor schriftelijk toestemming geeft. Bij de aanvraag inzage of afschrift dossier dient de schriftelijke machtiging plus een kopie van de geldige legitimatie van de minderjarige van 12 jaar of ouder en een kopie van de geldige legitimatie van de gemachtigde te worden meegestuurd.

    Als een derde inzage in of afschrift van het dossier van een minderjarige jonger dan 12 jaar wenst, dan is hiervoor schriftelijke toestemming van de (met het ouderlijk gezag belaste) ouders of wettelijk vertegenwoordiger(s) nodig. Bij de aanvraag inzage of afschrift dossier dient de schriftelijke machtiging plus een kopie van de geldige legitimatie van de (met het ouderlijk gezag belaste) ouders of wettelijk vertegenwoordiger(s) en een kopie van de geldige legitimatie van de gemachtigde te worden meegestuurd.

    De gemachtigde dient zich voorafgaand aan inzage in het dossier te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

    Wilsonbekwaam

    Het recht op inzage in en afschrift van het dossier van een wilsonbekwame patiënt kan alleen door zijn vertegenwoordiger worden uitgeoefend (echtgenoot/partner, iemand die de patiënt officieel heeft benoemd, bij gebreke daarvan ouder/kind/broer/zus of anders curator/mentor). Als een derde inzage in of afschrift van het dossier van de wilsonbekwame wenst, dan is hiervoor schriftelijke toestemming van de vertegenwoordiger nodig. Bij de aanvraag inzage of afschrift dossier dient de schriftelijke machtiging plus een kopie van de geldige legitimatie van de vertegenwoordiger en een kopie van de geldige legitimatie van de gemachtigde te worden meegestuurd.

    De gemachtigde dient zich voorafgaand aan inzage in het dossier te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

    Overleden patiënt

    Nabestaanden (echtgenoot/partner/kinderen en overige familie) hebben geen recht op inzage in of afschrift van het dossier. Een nabestaande kan dus ook geen machtiging verstrekken om het dossier van de overleden patiënt op te vragen. Het recht op inzage in of afschrift van het dossier is voorbehouden aan de patiënt. De hulpverlener is, ook na het overlijden van de patiënt, aan zijn geheimhoudingsplicht gehouden. Nabestaanden kunnen de arts niet van zijn geheimhoudingsplicht ontheffen.

    De geheimhoudingsplicht van de hulpverlener kan alleen doorbroken worden in speciale situaties, bijvoorbeeld in verband met erfelijke aandoeningen.

    Wanneer u besluit toch het aanvraagformulier in te vullen wordt uw verzoek voorgelegd aan onze jurist. U ontvangt schriftelijk bericht of uw verzoek in behandeling wordt genomen of wordt afgewezen.

    Vernietiging van uw dossier

    Voor vernietiging van uw dossier is overleg noodzakelijk met uw behandelend arts, die u erop zal wijzen, dat het vernietigen van bepaalde gegevens nadelig kan zijn voor uw verdere behandeling. Alleen wanneer gegevens nog van belang zijn voor anderen, bijvoorbeeld erfelijkheidsgegevens, mag uw verzoek worden afgewezen.

    Voor vragen en/of opmerkingen over de procedure en het aanvraagformulier, kunt u een mail sturen naar dossier@spijkenissemc.nl of u kunt contact opnemen met het algemene nummer van het Spijkenisse Medisch Centrum (0181) 65 88 88.

    Opvragen van CD’s voor röntgenonderzoeken en uitslagen

    Bij de afdeling Radiologie kunt u de bij u uitgevoerde röntgenonderzoeken in het Spijkenisse Medisch Centrum plus bijbehorende uitslagen opvragen. U kunt hiervoor

    1. een mondeling verzoek indienen bij de medewerkers aan de balie van de afdeling Radiologie (80). Bij de balie dient u een formulier in te vullen.
    2. telefonisch een verzoek indienen.
    3. een mail sturen naar: administratieradiologie@spijkenissemc.nl.

    Voor het ophalen van de CD wordt altijd een afspraak gemaakt. U dient zich dan te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

  14. Schriftelijke wilsverklaringen en machtigingen
    Heeft u over een schriftelijke wilsverklaring omtrent een gewenste (toekomstige) medische behandeling en verzorging (ook bij eventueel optredende wilsonbekwaamheid), dan vragen wij u dit aan uw behandelend arts of de verpleegkundige te vertellen. Dit zal worden vastgelegd in uw medisch en verpleegkundig dossier en conform protocol door uw behandelend arts en het verpleegkundig personeel worden opgevolgd. Zowel voor uzelf als voor uw hulpverlener is het wenselijk dat de schriftelijke wilsverklaring bij uw naasten maar ook bij uw huisarts bekend is. Een schriftelijke wilsverklaring kan door u te allen tijde worden herroepen of ingetrokken, mits u wilsbekwaam bent. Ook als u beschikt over een schriftelijke machtiging waarin u iemand toestemming geeft beslissingen te nemen over een gewenste (toekomstige) medische behandeling en verzorging op een moment dat u daar zelf niet meer toe in staat bent (wilsonbekwaam), vragen wij u dit door te geven aan uw behandelend arts of de verpleegkundige. Let op: op schriftelijke wilsverklaringen en machtigingen moet een recente datum en handtekening staan.
  15. Spoedopname
    In geval van spoedeisende medische noodzaak, heeft u recht op onmiddellijke opname in een ziekenhuis. Wanneer u in een dergelijk geval niet in staat bent zelf toestemming te geven voor behandeling (bijvoorbeeld omdat u bewusteloos bent) mag de arts ervan uitgaan dat u toestemming zou hebben gegeven (= veronderstelde toestemming).
  16. Wet op de Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst (WGBO)
    De belangrijkste rechten van patiënten staan beschreven in de Wet op de Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst (WGBO). Samengevat staat hierin dat u als patiënt recht heeft op een zorgvuldige medische en verpleegkundige behandeling. Bij de behandeling van kinderen baseren wij ons beleid allereerst op de wettelijke rechten die zijn vastgelegd in de WGBO. Daarnaast baseren wij ons beleid op het handvest Kind en Ziekenhuis, waarin de rechten van zieke kinderen en hun wettelijk vertegenwoordigers zijn beschreven. Op de websites www.kiesbeter.nl, www.rijksoverheid.nl en www.knmg.nl vindt u uitgebreide informatie over patiëntenrechten zoals checklists en tips en richtlijnen voor gesprekken met hulpverleners.