Spoedplein

Openingstijden

Als u met spoed zorg nodig heeft dan kunt u terecht op Spoedplein Spijkenisse. Het spoedplein is 7 dagen per week open van 7.00 – 21.00 uur. Op het Spoedplein werkt de spoedpoli van het ziekenhuis samen met de huisartsenpost. U vindt het spoedplein aan de achterzijde van het ziekenhuis.

Levensbedreigende situatie. Bel 112.
U wordt doorverbonden met de meldkamer van de ambulancezorg in uw regio. De medewerker van de centrale meldkamer vraagt wat er precies aan de hand is en stuurt, als dat nodig is, een ambulance naar u toe. Is dat niet nodig, dan verwijst ze u door naar de juiste plek.

Spoed overdag. Neem contact op met de spoedlijn van uw eigen huisarts.
Als u uitlegt wat er aan de hand is, kan uw eigen huisarts bepalen welke zorg nodig is. Vaak kunt u dan nog dezelfde dag langs bij uw eigen huisarts of u wordt doorgestuurd naar de spoedpoli.

Spoed in avond, nacht en weekend. Neem contact op met de huisartsenpost: 0181 62 70 55
U krijgt een assistente aan de lijn die bepaalt of uw klacht spoed heeft. Is er sprake van spoed? Dan wordt er een afspraak voor u gemaakt op de huisartsenpost waar de dienstdoende huisarts uw klacht bekijkt. Mocht uw situatie levensbedreigend zijn dan wordt direct de ambulance gestuurd.

  • Een geldig legitimatiebewijs; paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument zoals beschreven in de folder Identificatieplicht in de zorg.
  • Let op, ook voor kinderen van 0 tot 18 jaar is een geldige legitimatie verplicht. Meer hierover leest u in onze folder Identificatieplicht bij kinderen.
  • Een Actueel Medicatie Overzicht (AMO). Dit is een overzicht met alle medicijnen die u gebruikt. Als u thuis medicijnen gebruikt is het voor uw artsen belangrijk te weten welke medicijnen dit zijn. Vraag daarom uw eigen apotheek om een overzicht voor u te printen.
  • Een verwijsbrief, als u deze heeft gekregen van de huisarts of tandarts.
  • Uw verzekeringsgegevens.

In geval van spoed wordt er gewerkt met een zogenaamd triagesysteem. Dit systeem bepaalt welke klachten het meest dringend zijn en dus welke patiënt als eerste geholpen wordt. Iemand in een levensbedreigende situatie heeft uiteraard voorrang op iemand met een snijwond die gehecht moet worden. Minder ernstige problemen moeten dus soms langer wachten. Patiënten die door een ambulance naar het ziekenhuis zijn gebracht, worden direct bij binnenkomst geholpen.

Heeft u geen zorgverzekering, European Health Insurance Card of E-111 zorgbewijs, dan vragen we u bij een niet-levensbedreigende situatie te betalen vóór we u behandelen. U kunt betalen bij de receptie met pinpas of creditcard. Waarom we dit doen en hoe dit precies werkt, kunt u lezen in de folder Directe betaling onverzekerde patiënt. Deze folder is ook beschikbaar in het Arabisch, Duits, Engels, Pools, Spaans en TurksBij een levensbedreigend medisch probleem wordt altijd behandeld! 

  • Blijf nuchter. Voor sommige onderzoeken of behandelingen moet u nuchter zijn. Eet of drink daarom niets als u moet wachten op de spoedpoli.
  • Naar huis. Als u naar huis mag, krijgt u soms nog een afspraak voor controle.
  • Ziekenhuisopname. Als u opgenomen moet worden, dan kan dit vaak in ons ziekenhuis zelf. Voor acute of complexe zorg wordt u doorverwezen naar een ander ziekenhuis in de regio.
  • MRSA bacterie. Bent u in de afgelopen 6 maanden opgenomen geweest in een buitenlands ziekenhuis? Hebt u spoedeisende hulp ontvangen in het buitenland? Woont of werkt u op een boerderij of met levende varkens of vleeskalveren? Meld dit dan bij de verpleegkundige
  • Terugkoppeling huisarts. Uw eigen huisarts ontvangt altijd een digitaal verslag van uw bezoek.
  • Kinderen op het Spoedplein. Voor kinderen die naar het spoedplein komen, volgen wij het landelijke protocol. Meer daarover leest u hier.